სოციალური
- ბაძავს უფროსებს და თანატოლებს
- თუ შეახსენებთ, მიესალმება მეგობრებს და ნაცნობ უფროსებს
- უმეტესად შეუძლია დაელოდოს თავის რიგს თამაშის დროს
- ესმის სიტყვების მნიშვნელობა „ჩემი“, „შენი“
- თამაშობს სხვებთან მშვიდად
- მშობლების მოთხოვნას ასრულებს ზოგჯერ
- ალაგებს სათამაშოებს
- ითხოვს დახმარებას
- შეიძლება გამოხატოს აგრესია (მაგ.: როცა რამე უნდა, გამოსტაცებს ხელიდან ან უყვირის, რომ მისცეს) ან მტრული განწყობა (მაგ.: როცა რამე უნდა, ატკენს, რომ მიიღოს)
ემოციური
- მოთამაშის მიმართ გამოხატავს სიყვარულს
- სიყვარულის გამოსახატავად იყენებს სიტყვებს და მოქმედებას
- შეუძლია მოცდა
- გამოხატავს მრავალ ემოციას
- ხვდება საკუთარ და სხვის ემოციებს
- იწყებს თავისი თავის დახასიათებას, როგორც „კარგის“ ან „ცუდის“ (ეს ნიშნავს, რომ ეწყება თვითშეფასება. სკოლამდელ ასაკში თვითშეფასება დამოკიდებულია მომვლელის შეფასებაზე)
მეტყველება
- ესმის ორ- და სამსაფეხურიანი დავალება (მაგ.: „აიღე შენი ქუდი და ხელთათმანი და დააწყვე ისინი თაროზე“)
- ესმის მნიშვნელობა და დახასიათებისთვის ხმარობს რამდენიმე ისეთ სიტყვას, როგორიც არის დიდი, სველი, ცხელი, ჭუჭყიანი
- ესმის სიტყვების მნიშვნელობა „ვინ“, „რა“, „სად“, „როდის“
- ესმის ისეთი ზედსართავი სახელების მნიშვნელობა, როგორიც არის „-ზე“, „-ში“, „ქვეშ“
- ცნობს და ასახელებს თითქმის ყველა ჩვეულებრივ საგანს და ნახატს
- საუბრობს ხუთი ან მეტი სიტყვისგან შემდგარი წინადადებებით (მაგ.: „მე მივდივარ ეზოში მამასთან ერთად“)
- შეუძლია თქვას თავისი სახელი, გვარი, სქესი და ასაკი
- იყენებს ნაცვალსახელებს (მაგ.: მე, შენ, ის) და ზოგიერთ სიტყვას მრავლობით რიცხვში (მაგ.: მანქანები, ძაღლები, კატები)
- იმედენად გარკვევით საუბრობს, რომ ოჯახის წევრებისთვის მისი ლაპარაკი თითქმის სრულად გასაგებია
- ასახელებს სხეულის ნაწილებს
- საუბრობს წარსულ ამბებზე (მაგ.: ბებიასთან სტუმრობაზე)
- მშობელთან/მომვლელთან ერთად უსმენს მუსიკას ან თხრობას 5-10 წუთის განმავლობაში
- თითო ფურცლით ფურცლავს წიგნს
- ხვდება ნაბეჭდი ტექსტის დანიშნულებას (მაგ.: მენიუ, სია, დღიური)
- საუბრისას უშვებს ზოგიერთ გრამატიკულ შეცდომას, რაც გრძელდება მოგვიანებითაც (მაგ.: „სამი ბავშვები იყო“ ან „მე მოვედი ხვალ“)
კოგნიტური
- მექანიკურ სათამაშოს ქოქავს
- ხელში ან ოთახში არსებულ საგანს ადარებს წიგნში დახატულს
- ფანტაზიორობს
- აჯგუფებს საგნებს ფორმის და ფერის მიხედვით (მაგ.: ყველა ლურჯი წრე ან ყველა წითელი სამკუთხედი)
- აწყობს სამ- ან ოთხნაწილიან ასაწყობ სურათს
- შეუძლია გამოიყენოს შესატყვისი რიცხვითი სახელი სამი ან მეტი რაოდენობის აღსანიშნავად
- სვამს უამრავ კითხვას
უხეში მოტორიკა
- ადის კიბეზე სახელურზე ყრდნობით
- ზემოთ ძვრება კარგად
- ადვილად დარბის
- იხრება თავისუფლად, დაცემის გარეშე
- ხანმოკლედ დგას ცალ ფეხზე
- წინ ისვრის ბურთს სულ მცირე 1 მეტრზე
ნატიფი მოტორიკა
- ფანქრით ან პასტით ავლებს ვერტიკალურ, ჰორიზონტალურ და წრიულ ხაზს
- იხატავს წრეს ან ჯვარს
- უჭირავს ფანქარი სწორად
- ფურცლავს წიგნს თითო ფურცლით
- აცმევს მსხვილ მძივს ძაფზე
- აშენებს კოშკს 6 კუბით
- ხსნის ქილის ხრახნიან სახურავს
- ატრიალებს კარის გასაღებს
- დახმარებით იცვამს და იხდის
მოგესალმებით. ჩემი გოგო 2 წლის და 1 თვისაა. არის ძალიან აქტიური, ორ სამ სიტყვას აბამს ერთმანეთზე, მარტივად გვაგებინებს რა უნდა. ყვება სიმღერას და დამოუკიდებლად მღერის პეპი პეპის და მსგავს სიმღერებს. არის ძალიან თბილი და კონტაქტური ბავშვი. დაახლოებით 2-3 თვეა ერთი უცნაურობა დასჩემდა, როდესაც რამე ძალიან უნდა და ვერ იღებს, კივის და თავში ირტყავს ხელებს. ნევროლოგმა ასაკობრივიაო, დააიგნორეთ და გაუვლისო, თუმცა მაინც ვნერვიულობ 🙁
გამარჯობთ, ჩემი ბიჭი სამი წლის და ორი თვისაა. ვცხოვრობთ ევროპაში. ესმის ყველაფერი რასაც ველაპარაკებით.ცდილობს თვითონაც გაგვაგებინოს რა უნდა. ურთერთობა არ უჭირს ხალხთან პირიქით სიამოვნებს ხალხთან ურთიერთობა. მაგრამ უჭირს საუბარი ორი ენა აქვს ერთმანეთში არეული და სიტყვებს ამბობს ორივე ენაზე. ერთი ლექსი ვასწავლეთ ძლივს და ყვება კარგად ბოლომდე. მეტი ვერ ვასწავლეთ გვარიდებს თავს. ვაპირებთ წასვლას საქართველოში მინდა ბაღში შევიყვანო იმედი მაქვს დაძლევს ყველაპერს. თქენ რას მირჩევთ სპეციალისტს მივმართო? მადლობა წინასწარ.
Gamarjobat. Chems shvilis aqvs cota ganvitarebis sheferxeba.gtxovt mipasuxot sad unda miviyvano. Misamarti
მოგესალმებით, თამუნა
შეგიძლიათ ისარგებლოთ რამოდენიმე ცენტრით თბილისში:
ნეიროგანვითარების ცენტრი, ლუბლიანას 2/6;
მენტალური ჯანმრთელობის ცენტრი, ვაჩნაძის 7
ნინო თარხნიშვილი
ბავშვთა ნევროლოგი
მყავს სამი წლის ბიჭი და არ ლაპარაკობს. იცის დაახლოებით 150 სიტყვა ქართულ და გერმანულ ენებზე. ვცხოვრობთ გერმანიაში. არის ხანდახან მაღაზიაში აგრესიული როცა არ ვყიდულობ იმას რაც უნდა. არის ძალიან კონტაქტური უკვე ორი წელია რაც დადის ბაღში და რჩება და თამაშობს ბავშვებთან უპრობლემოდ. რეაგირებს ყველაზე თავის სახელზე, ყველანაირ ემოციას ხვდება და შესაბამისად რეაგირებს. გთხოვთ მიპასუხოთ შეიძლება თუ არა ეს აუტიზმის სპექტრის აშლილობა იყოს?
ჩემი გოგომ 2 წლისამ ყვლაფერი იცოდა გამართულად ლაპარაკობდა ეხლა ორ თვეში სამის ხდება და ყველაფერსლაპარაკობს გამართულად ინტერნეტით ემილიას უყურებს პატარობიდან და იქიდან ისწავლა ლაპარაკიც და თამაშიც
გამარჯობა, ჩემი შვილი ახლა გახდა 2 წლის და 8 თვის, ლაპარაკი გვიან დაიწყო, რასაც ქვია გადაბმულად , ახლა ყველაფერს ამბობს, ყველა საგანი, ცხოველი თუ ასეთი რამეები იცის, წარსულ ამბებზეც ლაპარაკობს, ლექსებს ყვება, შეუძლია შეკითხვების დასმა, სად არის? რა ხდება? რა გჭირს? ეს რანაირი არის თუ რამე ვერ მიხვდა რა არის, ვინ მოვიდა და ასეთი რამეები.. მაგრამ ჩემი შეკითხვა ისაა რომ ხშირად არა მაგრამ ხანდახან ერევა პირები, რო უნდა თვქას ჩემია შეიძლება თქვას შენია, ან მინდას მაგივრად გინდა, და მსგავსი, შეიძლება ამ ასაკში ამას კარგად ვერ აღიქვამდეს და იმიტომ ერევა, პრობლემას ხო არ წარმოადგენს ეს? სხვა ზემოთ ჩამოთვლილ კრიტერიუმებს აკმაყოფილებს, უყვარს თამაშიც და გთხოვს რომ ეთამაშო, შეუძლია მოიგონოს რამე თამაში, მაგალითად უნდა რო ვითომ მანქანაში ჩაგაჯინოს და სადმე წაგიკვანოს, ვითომ ტორტი გვაქვს და ვჭრით და ასეთ მსგავს რამეებს. სიტყვების მნიშვნელობაც და ზოგადად საუბარი ყველაფერი ესმის დიდივით, და თვითონაც მიზანმიმართულად იყენებს სიტყვებს საუბარში, ასრულებს ყველაფერს რასაც მიუთითებ,მხოლოდ ის ზემოთხსენებულია პრობლემა, გთხოვთ მიპასუხოთ.
ძლიერი ფორმის ჩამორჩენა სავარაუდოდ იმ შემთხვევაშია თუ ზემოთ ჩამოთვლილ ვერც ერთ მოთხოვნას ვერ აკმაყოფილებს სამი წლის ბავშვი? გთხოვთ მიპასუხოთ
მოგესალმებით, თამუნა,
ბავშვის გონებრივი განვითარებას შეფასება სწარმოებს ფსიქოლოგის მიერ სპეციალიზებული დიაგნოსტიკური ტესტების მეშვეობით.
თათია აფრასიძე
ბავშვთა ნევროლოგი
გამარჯობა. მყავს სამი წლის ბიჭი. აკმაყოფილებს ყველა ზემოთ ჩამოთვლილ ნორმებს გარდა მეტყველებისა. იცის დაახლოებით 50 სიტყვა რასაც მუდმივად იყენებს. ბევრ სიტყვას იმეორებს როცა მე ვეუბნები. ვცხოვრობთ გერმანიაში და უკვე ორი წელია დადის ბაღში. რამდენიმე თვის მანძილზე დაახლოებით 5 საათი დღეში უყურებდა მულტფილმებს. ქართულ, რუსულ და გერმანულ ენებზე. მყავდა ექიმთან და გამოკვლევისთვის გაგვიშვა სმენის შესამოწმებლად და მოტორული ფუნქციის გამოსაკვლევად. ეხლა ვხვდები რომ კომპიუტერი ს ბრალია. გთხოვთ მიპასუხოთ იმ შემთხვევაში თუ აღმოჩნდა რომ ბავშვს განვითარების ჩამორჩენა აქვს არის თუ არა გამოსწორებადი და შეძლებს თუ არა ლოგოპედის და მეტყველების თერაპიის დახმარებით ლაპარაკს. ესმის ყველაფერი ორ ენაზე. ზოგადად არის თბილი და მოსიყვარულე
მოგესალმებით, თამუნა,
აუცილებელია, ბავშვის გონებრივი განვითარების შეფასება. იმ შემთხვევაში, თუ მეტყველების განვითარების შეფერხება განვითარების ეტაპების დარღვევით არის განპირობებული, საჭიროა, მულტიდისციპლინური გუნდის მუშაობა. გამოსავლის წინასწარ განსაზღვრა რთულია, დამოკიდებულია ინტერვენციის რეგულარულობასა და გონებრივი განვითარების შეფერხების სიმძიმეზე.
თათია აფრასიძე
ბავშვთა ნევროლოგი
2 წელი დადიოდა ბაგაში,სადაც დაახლოებით 7-8 თვის მანძილზე ყველაზე დიდი იყო, დანარჩენი თვეების და 1,5 ბავშვები. ანუ იმის თქმა მინდა რომ ბევრს ვერაფერს სწავლობდა. 1 კვირაა რაც გადავიდა ბაღში სადაც ღია ჯგუფებია ანუ 3 დან 6 წლამდე ბავშვები ერთად არიან და ამ ერთ კვირაში 50 სიტყვას დაახლოებით 20-30 ახალი სიტყვა დაემატა. ისწავლა ფერები რაც აქამდე არ იცოდა და კიდევ ახალი სიტყვები. სამწუხაროდ მოტორული ფუნქციის გამოსაკვლევად ძალიან დიდი ხანი უნდა ვიყოთ რიგში დაახლოებით 6_7 თვე. და ძალიან ვწუხვარ რომ თუ ბავშვს აქვს პრობლემა დაგვიანებული არ იყოს შემდეგ გამოსწორება
გამარჯობათ!ჩემი პატარა 2წლის და 9თვისაა. დედა,მამა,ბებო, ბაბუ ამბობს მაგრამ ნორმალურად თითქმის ვერაფერს. მაგ,კანფეტს -კაფქუს ეძახის,წყალს -ბლაბლი და ა.შ.დამარცვლით ყველაფერს ამბობს რო ვამეორებინებ, მაგრამ ასეთი შემთხვევა იშვიათია, იმიტომ რომ არ უნდა.ანბანი თავიდან ბოლომდე იცის (თავისი სურვილით).გაუგებარ ენაზე ლაპარაკობს. ბაღში დამყავს 5თვეა, იქნებ იქ ურთიერთობაში ისწავლოსთქო, არ ვიცი რა ვქნა,ძალიან გთხოვთ მირჩიოთ რამე
მოგესალმებით, სოფო,
გამართული მეტყველების ჩამოყალიბების ასაკი ინდივიდუალურია. თუმცა, აუცილებელია გამოირიცხოს გონებრივი განვითარების შეფერხების არსებობა, რომელიც შეიძლება იყოს მეტყველების განვითარების შეფერხების მიზეზი. შეფასება ტარდება ფსიქოლოგის მიერ სპეციალიზებული დიაგნოსტიკური ტესტებით.
თათია აფრასიძე
ბავშვთა ნევროლოგი
ჩემი ბავსი არის 3წლის იცის 24 ლექსი 5მდe ტვლა ცნობს პერებს არის ეს სწორი განვიტარებაa
მოგესალმებით, ძალიან ვნერვიულობ ჩემ 3 წლის ბიჭზე. ვცხოვრობთ ევროპაში, ვერ ლაპარაკობს, სიტყვებს იმეორებს მაშინ როცა ჩვენ ვეუბნებით, დადის ბაღში და ყოველ დღე მეუბნებიან რომ ძალიან რთული ბავშვია, არავის არ უსმენს, არავის არ უჯერებს, ბავშვებთან მუდამ კონფლიქტშია, არ იცის ჩემი და შენის მნიშვნელობა, შუა დღისით ჩაძინებას დიდი დრო სჭირდება ამიტომ ძირითადად გამოუძინელი რჩება, მერე კი სულ აგრესიულია და სულ ყვირის. ეხლა რაც შეეხება ჩემთან როგორ იქცევა, დილით ეღვიძება ადრე ასე 6ისთვის, არ აქვს მნიშვნელობა რომელზე დავაწვენ, ზოგადად 10 საატზე ვაძინებ მაგრამ 12 ზეც რომ დავაძინო მაინც 6-7ამდე გაიღვიძებს, ძალიან იშვიათად რომ 8ამდე ეძინოს. როდესაც ვეელაპარაკები არასდროს არ მისმენს, ცდილობს ჩემი ხმა დაფაროს, ზუსტად მაშინ იწყებს სიმღერას, ან გარბის, ან თვალებს აცევცებს აქეთ იქეთ უაზროდ, თუ რამე დააშავა და ვუხსნი რომ ასე არ შეიძლება საერთოდ არ მაგდებს არაფრად თითქოს არც კი ვარ მის წინ. როცა ვეძახი ხოლმე არ ბრუნდება არ მოდის, ამ ბოლო დროს უფრო უცნაურად იქცევა, თითქოს სიარულიც დაავიწყდა, კოვწიც ძლივს უჭირავს ხელში ხშირად ეწვეთება, გადასარევად ახერხებდა ჩაცმა გახდას და ეხლა მე თუ არ ჩავაცვი თვითონ თითს არ გაანძრევს, თავის პატარა ძმას ხან ძალიან ეფერება და ზრუნავს ხან კი ისე გაუქანებს რაგაცას რომ არ ინდობს, აქვს ისეთი დღეებიც რომ სულ ცდილობს მაწყენინოს, მაცივრიდან გამოიღებს რძეს და ღვრის, ხან წყალს დაღვრის, ხან ზეთს, მერე ჭკუა იხმარა და თავსახურს ხსნის ბოთლს და თავის პატარა ძმას აღვრევინებს რომ მას დაბრალდეს, ვთხოვ ამიხსნას რატომ აკეთებს ამას და ძალიან კმაყოფილი სახით მიყურებს ხოლმე არ ვიცი ვეღარ ვხვდები როგორ მივუდგე ძალიან უცნაური და რთული ბავშვია, მეც ძალიან დამსტრეა უკვე მეც ვეღარ ვაკონტროლებ ხოლმე თავს და ვუყვირი ხან, თუმცა ვიცი რომ ცუდად ვიქცევი და მაქსიმალურად ვცდილობ არ ავყვე. ზოგადად ხალხი ძალიან უყვარს ჩემი მეგობრები გიჟდებიან ისე უყვართ და თვითონაც სულ ეხუტება მათ სულ რომ უცნობი იყოს მაშინვე შედის კონტაქტში მაგრამ მერე უკვე ყველაფერს ართულებს ხოლმე, მითხარით როგორ მოვიქცე რა გავაკეთო ან რას მიუთითებს მისი ეს ეგრეთ წოდებული ზამეკანიები ხან კარგი ბიჭი რომაა რაც იშვიატია და ხან ძაან ცუდად რომ იქცევამ, დამეხმარეთ გთხოვთ
მოგესალმებით, თეკლა,
ქცევის სირთულეები განვითარების ეტაპს უკავშირდება და ხშირია ამ ასაკის ბავშვებში. ძირითადად, მისი ყველა ცუდი საქციელის მიზანი არის რომ აღმოჩნდეს ყურადღების ცენტრში და მიიქციოს თქვენი და ოჯახის წევრების ყურადღება. კონკრეტულ სიტუაციაში ძმასაც მეტოქედ აღიქვამს. მდგომარეობას კიდევ უფრო ამძაფრებს ის ფაქტი, რომ ბავშვის მეტყველება არ არის ჩამოყალიბებული და სურვილების სრულყოფილად გადმოცემას ვერ ახერხებს. დიდი მნიშვნელობა აქვს თქვენს ჩართულობას ძმების ურთიერთობაში, მაქსიმალურად ეცადეთ ჩართოთ მის მოვლაში; შეაქეთ კარგი საქციელისათვის; ეცადეთ, ბევრი ესაუბროთ და აუხსნათ, ვიდრე მუდმივად აკრიტიკოთ და მისცეთ შენიშვნა; თუ აღნიშნული შედეგს არ გამოიღებს, სრული იგნორირება მოახდინეთ მის ამგვარ ქცევაზე. ეს პოზიცია უნდა იყოს საერთო და მყარი ოჯახის ყველა წევრისათვის.
თათია აფრასიძე
ბავშვთა ნევროლოგი
Gamarjoba tekla. Shemtxvevit wavikitxe tqveni komentari da ise gavs tqveni shvilis istorias CHEMI shvilis istoria Rom megona chems shvilze werdit. Esec 3 wlis Aris da laparaki uchirs Tan chvenc evropashi vcxovrobt. TU gyavda ukvr eqimtan da Ra gitxres metyvelebastan dakavshirebit. TU survilis geqneba momwere. Madloba
გამარჯობა თეკლა. თქვენი ისტორია ისე გავს ჩვენსას რომ მეგონა ჩემს შვილზე წერდით. თან ჩვენც ევროპაში ვცხოვრობთ. თუ გყავდათ უკვე ექიმთან და რა გითხრა მეტყველებასთან დაკავშირებით?
მოგესალმებით,ჩემი გოგო 2 წლის და 11 თვისაა,კონტაქტურია,ბავშვები უყვარსლაპარაკი გვიან დაიწყო,მაგრამ უკვე აბამს 4-5 სიტყვიან წინადადებებს,ითვლის ქართულად,ინგლისურად,არჩევს ფერებს,იცის ბევრი ლექსი,მაგრამ ზოგჯერ სიტყვებს გაუგებრად წარმოთქვამს,ხანდახან საუბრობს მესამე პირში ,ვერ იგებს 2 და 3 საფეხურიან დავალებებს.და უჭირს ამბის მოყოლა…ამ ასაკში დასაშვებია თუ ვაჩვენო სპეციალისტს?2 წლის ასაკში მყავდა ნევროლოგთან და განვითარების დარღვევა გამოირიცხა
მოგესალმებით, ნათუკა,
აუცილებელი არ არის 3-ეტაპიანი დავალებების შესრულებისა და ამბის მოყოლის უნარი გააჩნდეს ამ ასაკის ბავშვს. არც მე-3 პირში საუბარი ან სიტყვების არაგამართულად წარმოთქმა წარმოადგენს მეტყველების ან გონებრივი განვითარების დარღვევას. დააკვირდით, მისი უნარების განვითარებას ასაკის შესაბამისად.
თათია აფრასიძე
ბავშვთა ნევროლოგი
გამარჯობათ,ჩემი ბიჭი 3 წლისაა უჭირს ლაპარაკი. სიტყვებს ამბობს თითოოროლას.მივიყვანე ბაღში. 2კვირა ვატარე და სულ ტიროდა.ვერავისთან შევიდა კონტაქტში.ისე ბავშვები უყვარს მაგრამ მალე ბეზრდება.იღლება ხალხმრავლობით.არის ძალიან გულჩვილი და მშიშარა. არის ძალიან მოწესრიგებული არ უყვარს არეულობა და უსუფტაობა.გთხოვთ მითხრათ რა გავაკეთო
მოგესალმებით, თათა,
მეტყველების განვითარების შეფერხების შემთხვევაში, აუცილებელია ბავშვის განვითარების შეფასება სპეციალისტის მიერ. გირჩევთ, მიმართოთ ნეიროგანვითარების ცენტრს.
თათია აფრასიძე
ბავშვთა ნევროლოგი
გამარჯობათ,ჩემი შვილი 3 წლისაა