ზოგადი რჩევები
- წაუკითხეთ ყოველდღე თქვენს პატარას.
- სთხოვეთ გიპოვოთ საგნები ნახატზე ან დაასახელოს საგნები და სხეულის ნაწილები.
- ითამაშეთ დასაჯგუფებელი თამაშები, მაგალითად ფორმის მიხედვით ან მარტივი ასაწყობები.
- წაახალისეთ ახალი საგნების და მოქმედებების გამოყენებისთვის.
- ილაპარაკეთ მასთან ერთად და დაასრულეთ სიტყვები, რომ დაეხმაროთ ენის ამოდგმაში, მაგალითად როცა ის ტიტინებს “ბო-ბო”, თქვენ უპასუხეთ: “ხო, სწორია, ეს არის ბოთლი”.
- ხელი შეუწყვეთ ბავშვის დამოუკიდებლობის განვითარებას ჩაცმასა და ჭამაში დახმარებით.
- წაახალისეთ ბავშვის ცნობისმოყვარეობა და ჩვეულებრივი საგნების ამოცნობის უნარი, ერთად დაათვალიერეთ პარკი ან იმგზავრეთ ავტობუსით.
რჩევები მეტყველების განვითარების ხელშეწყობისთვის
მშობელი ბავშვს დაბადებიდანვე ხშირად უნდა ესაუბროს, მოუყვეს ზღაპრები და მოთხრობები, მოასმენინოს მუსიკა, წაუკითხოს წიგნი; მიზანშეწონილია დასურათებული წიგნების გამოყენება.
ბავშვთან საუბარი უნდა იყოს ნელი, მშვიდი, ინტონაციებით მდიდარი და ალერსიანი.
ბავშვი ლაპარაკს მიბაძვით სწავლობს. ამიტომ მოზრდილი მას უნდა ესაუბროს სწორად და გამართულად, უნდა გამოიყენოს მარტივი ენა და საინტერესო სასაუბრო თემები და მისცეს ბავშვს დრო აზრის ჩამოყალიბებისთვის.
მშობლემა ყურადღება უნდა მიაქციოს ისეთ საშიშროების ნიშნებს, რომლებიც შეიძლება სხვადასხვა დაავადების მიზეზი იყოს – ბავშვი არ ბრუნდება ხმაურის მიმართულებით, ხშირად იფარებს/იდებს ყურზე ხელს. ასეთ შემთხვევებში საჭიროა ექიმთან ვიზიტი.
რჩევები მოტორული განვითარების ხელშეწყობისთვის
მოტორული განვითარება ბავშვის უნარია, სხვადასხვა ჯგუფის კუნთების საშუალებით შეასრულოს ესა თუ ის მოძრაობა. მოტორული განვითარება მოიცავს მსხვილ ანუ უხეშ, წვრილ ანუ ნატიფ მოტორიკასა და სენსომოტორულ ანუ მგძნობელობით-მოძრაობით უნარებს. მოტორული სფეროს განვითარების ხელშეწყობისთვის საჭიროა სხვადასხვა მოძრაობითი აქტივობის განხორციელება.
ცალკეული აქტივობა არა მხოლოდ ერთი დამოუკიდებელი მიმართულების განვითარებას უწყობს ხელს, არამედ მოქმედებს ერთდროულად რამდენიმე უნარის ჩამოყალიბებაზე.
ბავშვს უნდა მიეცეს სხვადასხვა ფიზიკური აქტივობის და გაშლილ სივრცეში მოძრაობის შესაძლებლობა.
მსხვილი მოტორიკის განვითარებისთვის მშობელმა უნდა მისცეს ბავშვს ცოცვის, ხოხვის, სიარულის, სირბილის, აძრომის და სხვ. საშუალება. ნატიფი მოტორიკის განვითარებისთვის კი – ხატვის, წერის, პლასტელინით (ცომით), კუბებით და სხვ. თამაშის საშუალება.
ასაკის შესაბამისად უნდა შესთავაზოთ სხვადასხვა საგანი და სათამაშო, რათა ხელი შეეწყოს მისი მოძარობების წახალისებას.
განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია, რომ მშობელმა ბავშვთან ერთად შეასრულოს სხვადასხვა აქტივობა. ამ დროს მშობელი უნდა ესაუბროს მას, განუმარტოს თუ რას აკეთებენ, რაც თავის მხრივ ხელს უწყობს ბავშვს ისწავლოს სხვადასხვა მოქმედებისა და საგნების დასახელება. მოტორული სფეროს განვითარებისა და თვითმომსახურეობის ჩვევის ჩამოყალიბებისთვის განსაკუთრებული მნიშვნელობა ენიჭება ისეთ აქტივობებს, რომლებიც მოითხოვს ხელის მტევნებისა და თითების, ხელებისა და ფეხების აქტიურ მოქმედებას, ასევე ხელ-თვალის კოორდინაციას. მათ შორის ყველაზე მნიშვნელოვანია: ჩაცმა, ბანაობა, საჭმლის მომზადება, ჭამა, ხატვა, ძერწვა, წერა, სხვადასხვა თამაში, ხოხვა, ცოცვა, სირბილი, ხტუნვა.
რჩევები სოციალური და ემოციური სფეროს განვითარებისთვის
სოციალურ-ემოციური სფერო განსაზღვრავს ბავშვის პიროვნული თვისებების ჩამოყალიბებას და ადამიანებთან ურთიერთობას. იგი მოიცავს ბავშვის უნარს შეძლოს საკუთარი გრძნობების გაგება და გამოხატვა, სხვათა გრძნობების გაგება (თანაგრძნობა) და შესაფერისად რეაგირება.
მშობელმა უნდა იცოდეს, რომ ბავშვთან დაბადებიდანვე უნდა დაამყაროს შესაბამისი ურთიერთობა, რითაც თავად უნდა შეუწყოს ხელი მისი სოციალური ჩვევების განვითარების სწავლებას და ემოციების რეგულირებას. ბავშვის ემოციური სამყარო სრულიად დამოკიდებულია ოჯახის წევრებს შორის არსებულ ურთიერთობებზე. თუ ოჯახის წევრები გამოხატავენ ერთმანეთის მიმართ სითბოს და სიყვარულს ბავშვიც ბედნიერია და პირიქით თუ ოჯახში დაძაბულობაა, ბავშვს ხშირად უწევს სხვადასხვა პრობლემის გამო ჩხუბის და გაბრაზებული მშობლების ყურება იგი უბედური, გულჩათხრობილი და კარჩაკეტილია.
მნიშვნელოვანია ბავშვისთვის მშვიდი და წყნარი გარემოს უზრუნველყოფა, რაც ხელს უწყობს მათი ემოციების დარეგულირებას, განსაკუთრებით ზედმეტად მორცხვ ან ადვილად აგზნებად ჩვილებთან.
მშობელმა ხელი უნდა შეუწყოს ბავშვს სხვებთან ურთიერთობის დამყარებაში (აღმზრდელი, ოჯახის სხვა წევრები, მასწავლებელი).
ბავშვს უნდა მიეცეს შესაძლებლობა გამოიკვლიოს გარემო. შეეხოს სხვადასხვა ნივთებს, შინაურ ცხოველებს. თუ მშობელს ეშინია მწერების, ამ დროს მან თავი უნდა შეიკავოს საკუთარი ემოციების გამოხატვისგან.
ხანგამოშვებით აუცილებელია ბავშვის მარტო დატოვება, რათა მან შეძლოს საკუთარ თავთან თამაში და მიეჩვიოს მარტო ყოფნას. ეს ხელს უწყობს დამოუკიდებლობისა და საკუთარ თავში რწმენის ჩამოყალიბებას. საკუთარ თავთან თამაშის შემდეგ, ბავშვი შეაქეთ და დაასაჩუქრეთ.
უფროსმა თავად უნდა შეუწყოს ხელი ბავშვის სოციალურ ურთიერთობებს სხვა ბავშვებთან, შეაქოს და დაასაჩუქროს, როცა ბავშვი ერთვება სხვებთან თამაშში, გამოხატავს სხვა ბავშვების მიმართ კეთილგანწყობას, ესმის მათი ემოციები.
თუ ბავშვი აგრესიულია სხვა ბავშვების მიმართ, უტყამს, უყვირის, აუცილებელია მის მიმართ საყვედურის გამოთქმა. თუ ბავში ძალიან გაბრაზებულია თავის მეგობრებზე და არ ჩერდება, უფროსმა უნდა მოაცილოს მათ. მოგვიანებით უნდა ასწავლოს სხვადასხვა გზა, როგორ გამოვიდეს არასასურველი სიტუაციიდან. მაგ. სთხოვოს დახმარება უფროსს, ან შეწყვიტოს თამაში თუ მას არ მოსწონს. თუ რომელიმე სათამაშოა უსიამოვნების მიზეზი, უფროსმა დროებით უნდა გამოართვას ბავშვებს იგი, როცა ცოტა ხანში დაუბრუნებს, ბავშვები უკვე მზად არიან შეცვალონ თავიანთი დამოკიდებულება მის მიმართ.
არ შეიძლება უფროსმა დაარტყას, უჩქმიტოს, თმები მოქაჩოს და ა.შ., იმისთვის, რომ ასწავლოს მას რამდენად ცუდია ასეთი საქციელი და რას გრძნობენ ამ დროს ის ბავშვები, რომელსაც პატარა ურტყამს. უმჯობესია, როცა ბავშვი დაწყნარებულია, ჰკითხონ მას ,,შენ ვინმემ ხომ არ დაგარტყა, რა იგრძენი ამ დროს, გეტკინა?’’, ,,როგორ ფიქრობ შენს მეგობარსაც ასე ეტკინა შენ რომ დაარტყი?’’
მიზანშეწონილია როლური თამაშის გამოყენება, იმისთვის რომ ასწავლონ ბავშვს სხვადასხვა სოციალური ჩვევა, მაგ. როდის თქვას ,,გამარჯობა’’ და ,,ნახვამდის’’ მეგობრებს ან უფროსებს, რომლებიც მოდიან მასთან სტუმრად
უფროსმა ბავშვთან უნდა ისაუბროს გრძნობების შესახებ, დაეხმაროს მას გაიგოს იმ სიტყვების მნიშვნელობა, რომლებიც ემოციებს გამოხატავს. დაახასიათოს საკუთარი, ან ბავშვის განწყობა ,,გახარებული ხარ?’’ ,,ბედნიერი ხარ?’’ ,,მოწყენილი ხარ?’’
თუ ბავშვი მშიშარაა და ,,დედის კალთას’’ არ სცილდება, აუცილებელია მასთან მუშაობა, იმისთვის რომ იგი შეეჩვიოს დედისგან განცალკევებას. ბავშვს უნდა აგრძნობინოთ, რომ ის კარგად იქნება მაშინაც, როცა მშობლებისგან განცალკევებულია. ,,შენ დღეს ძალიან კარგი დღე გექნება, ძალიან კარგად იქნები უჩემოთ.’’ უფროსმა ყოველთვის უნდა უთხრას ბავშვს, როდის დაბრუნდება მასთან და ეს დაუკავშიროს მისთვის ადვილად გასაგებ მოვლენას: ,,მე დავბრუნდები საუზმის შემდეგ”, ასეთი დამოკიდებულება ხელს უწყობს ბავშვს დროის შეგრძნების განვითარებაში.
სოციალური ურთიერთობების ჩამოყალიბების პროცესში მნიშვნელოვანია მშობლებმა კარგი მაგალითი აჩვენონ ბავშვს როგორც ერთმანეთთან, ისე ოჯახის სხვა წევრებთან და თავის მეგობრებთან ურთიერთობაში.
თამაში
ბავშვისთვის თამაში მხოლოდ გართობა არ არის, თამაში მისი გონებრივი, მოტორული განვითარებისა და სამყაროს შეცნობის აუცლებელი პირობაა. მშობელმა უნდა იცოდეს, რა პრინციპებით ისარგებლოს ბავშვის თამაშის ხელშეწყობისთვის.
მშობელმა უნდა უზრუნველყოს ბავშვი სათამაშოებით. სათამაშოები და თამაშის სხვადასხვა სახეობა უნდა შეირჩეს ასაკის გათვალისწინებით.
სათამაშო უნდა იყოს უსაფრთხო.
ბავშვი ღიზიანდება თუ ერთდროულად ბევრ სათამაშოს მიაწვდიან. ერთი და იგივე სათამაშო ბავშვისთვის მოსაბეზრებელია. მაღალტექნოლოგიური სათამაშოები აბნევს მცირე ასაკის ბავშვს და ზღუდავს მისი წარმოსახვის უნარს.
ბავშვისთვის მნიშვნელობა არა აქვს სათამაშოს ღირებულებას, იგი კარგად ერთობა თვითნაკეთი სათამაშოებითაც.
ბავშვი უსაფრთხო გარემოში უნდა თამაშობდეს
სასურველია უფროსი ჩაერთოს ბავშთან თამაშის პროცეში, თუმცა არ უნდა შეასრულოს ლიდერის როლი.
დისციპლინა
ბავშვის დისციპლინის ჩამოყალიბებაზე ზრუნვა ჯერ კიდევ ადრეულ ასაკში, დაახლოებით, 18 თვიდან უნდა დაიწყოს. Mმშობელმა უნდა იცოდეს, რომ ამ ასაკამდე ბავშვს არ შეუძლია ცუდად მოქცევა, რადგან მან ჯერ კიდევ არ იცის ცუდი და კარგი საქციელის გარჩევა.
ბავშვის დისციპლინის ჩამოყალიბება ორ ძირითად ფენომენს ეფუძნება – ,,მიბაძვა” და ,,მაგალითი’’. ბავშვი ბაძავს უფროსის ქცევას. იმისთვის რომ ხელი შეუწყონ ბავშვის დისციპლინის ჩამოყალიბებას, მას ყოველთვის კარგი მაგალითი უნდა მისცენ. ბავშვი კარგი საქციელის მიბაძვით უკეთ სწავლობს, ვიდრე შეგონებით.
არ არის რეკომენდებული ბავშვის ფიზიკური დასჯა და შეურაცხყოფა, ასეთი დამოკიდებულება ხელს უწყობს ბავშვის აგრესიას და საკუთარი თავში ჩაკეტვას.
მშობელმა უნდა გაითვალისწინოს, რომ ბავშვის ფიზიკურმა დასჯამ შესაძლოა სერიოზული ზიანი მიაყენოს ბავშვის ჯანმრთელობას.
რეკომენდებულია ბავშვისთვსის გასაგები, მინიმალური აკრძალვების დაწესება.
1-5 წლამდე ასაკის ბავშვის დასჯის ეფექტური მეთოდია ,,ტაიმ-აუტი”- ბავშვი ხანმოკლე პერიოდის განმავლობაში ერთ ადგილზე მშვიდად უნდა იჯდეს ან იდგეს გარემოსაგან იზოლირებული. მას არავინ არ უნდა ელაპარაკებოდეს. ტაიმ-აუტი გრძელდება იმდენი წუთი, რამდენი წლისაც არის ბავშვი.
ტუალეტის ჩვევა
საჭიროა ტუალეტის ჩვევის ჩამოყალიბებაზე ადრეული ასაკიდან იზრუნოთ.
8-9 თვის ასაკში გადაყენებას მექანიკური ხასიათი აქვს. ბავშვი ვერ გრძნობს შარდის ბუშტის სისავსეს და ვერ აგებინებს უფროსს, როდის უნდა გადაყენება
დეფეკაციის და შარდვის კონტროლის უნარის ჩამოყალიბება 18-24 თვიდან იწყება და ბავშვი მზად არის გადაყენებისთვის თუ:
- მისი საფენი 2-3 საათი მშრალია
- არ სიამოვნებს ჭუჭყიანი საფენის დანახვა
- ასრულებს უფროსის მარტივ მოთხოვნებს მაგ. ,,მოდი’’, ,,აიღე’’, ,,მომეცი’’
აღნიშნული პერიოდი მნიშვნელოვანია იმისთვის, რომ ბავშვი მიაჩვიონ ქოთნის გამოყენებას.
ბავშვი ქოთანზე უნდა დასვათ ყველა ჭამისა და გაღვიძების შემდეგ, ასევე დაძინების წინ.
არ არის რეკომენდებული ქოთანზე ბავშვის დიდხანს გაჩერება.
უფროსმა უნდა გაითვალისწინოს, რომ ყველა ბავშვი ინდივიდუალურია, ზოგი ადვილად სწავლობს ქოთნის გამოყენებას, ზოგი ძნელად.
იშვიათი “მარცხი” დასაშვებია 5 წლამდე, განსაკუთრებით თუ ბავშვმა ბევრი სითხე დალია, ან ძალიან გაერთო თამაშით.
თუ უნებლიე შარდვა აღინიშნება 5 წლის შემდეგ, საშუალოდ კვირაში ორჯერ, მშობელმა უნდა მიმართოს სპეციალისტს.
დაუშვებელია ბავშვის დასჯა და შეურაცხოფა.
უსაფრთხო გარემოს უზრუნველყოფა
მშობელს უნა ახსოვდეს, რომ ბავშვს განვითარებისთვის უსაფრთხო გარემო ესაჭიროება. ბავშვის ბანაობის, ძილის, თამაშისა და მანქანით მგზავრობის დროს უფროსმა უნდა დაიცვას უსაფრთხოების წესები, რათა ხელი შეუწყოს ბავშვის უსაფრთხოებას და დაიცვას იგი დაზიანებისგან.
მშობელმა უნდა გაითვალისწინოს, რომ ბავშვს ასაკის მატებასთან ერთად მეტი ყურადღება ესაჭიროება. უსაფრთხოების წესების დაცვა ტრავმების და სხვა დაზიანების თავიდან აცილების საუკეთესო საშუალებაა.
- ბავშვის საწოლი უნდა იყოს უსაფრთხო
- აბაზანაში არ შეიძლება ბავშვის მარტო დატოვება
- წამლები, ელექტრომოწყობილობა, ბასრი და წვრილი ნივთები, ქიმიური საშუალებები ბავშვისთვის ხელმიუწვდომელი უნდა იყოს
- არ შეიძლება ბავშვის მარტო დატოვება შინაურ ცხოველებთან და მცირე ასაკის და-ძმასთან
- მანქანით მგზავრობისას საჭიროა სპეციალური სკამის გამოყენება, არ შეიძლება მანქანაში ბავშვის უმეთვალყურეოდ დატოვება
- არ არის რეკომენდებული ბავშვის მზეზე დიდხანს გაჩერება, სეირნობისას უმეთვალყურეოდ დატოვება და სხვა
გამარჯობა მყავს 1 წლის და 1 Თვის ბიᲭი..წლამდე როგორც უნდა განვიᲗარდეს ბავᲨვი ასე მივდივარᲗ უბრალოდ წლის რომ გახდა ხოხვა მაᲨინ დაიწყო..სიარული ჯერ არა მაგრამ.უკვე ცდილობს წამოდგეს ᲗავისიᲗ Თუმცა ბოლომდე ვერ დგება ასევე დგება Თუ ხელი მოკიდა მაგიდას ან სკამს.რაიმე საᲨიᲨი ხომ არაა რომ არ დადის? Ჩვდნ გვყვას პედიატრი პირადი, ვცხოვრობᲗ ᲗურქეᲗᲨი..აქ ყველანაირ გამოკვლევებს იᲗხოვდნ ბავᲨვისაᲗვის და ყველაფერი გაკეᲗებული გვაქვს, მოტორული განვიᲗარებაც კარგი აქვს
გამარჯობა! ნორმაში ბავშვი სიარულს იწყებს 18 თვემდე ასაკში, ასე რომ თქვენს შვილს ჯერ კიდევ 6 თვე აქვს სიარულის სასწავლად, წესით ხოხვის შემდეგი ეტაპი სიარულია.
ბავშვთა ნევროლოგი – თინათინ გიუაშვილი
გამარჯობათ.ჩემი გოგონა 1 და 1 თვისაა.11 თვიდან დადის.მაგრამ მუხლს კარგად არ შლის ისედგავს ნაბიჯებს.და კიდევ ბანცალ ბანცალით დადის და ეცემა.რით დამეხმარებით ძალიან ვნერვიულობ.მადლობა წინასწარ
გამარჯობა! ბავშვი დამოუკიდებელ სიარულს იწყებს 18 თვემდე, სიარულის სწავლისას ხშირად ეცემიან, ეცადეთ მაქსიმალურად უსაფრთხო გარემო შეუქმნათ, რათა შემცირდეს ბავშვის ტრავმატიზაცია. 18 თვის ასაკში თუ კიდევ კარგად არ გაშლის მუხლის სახსარს, მიმართეთ ექიმს
ბავშვთა ნევროლოგი
თინათინ გიუაშვილი
გამარჯიბათ ჩემი გოგო 2 წლის და 10 თვისა ეხლა ვაჩვევ ქოთანზე დაჯდობას ჯდება შარდავს კიდეც მაგრამ ყოველ ერთ საათში Ვაჯენ და შარდავს როარ დავაჯონო ეპარება ანუ ესე უნდა იყოს ესე ხშირად უნდა შარდავდეს.?მადლობა
გამარჯობა! კარგი ასაკია ტუალეტის ასაკის ჩამოსაყალიბებლად, 5 წლამდე ასაკში ძირითადად ეპარებათ ხოლმე. რაც შეეხება ხშირ შარდვას, საინტერესოა ბავშვის ზოგადი მდგომარეობა ხომ არ ერთვის ცხელება? ან შარდს სპეციფიური სუნი ან ფერი ხომ არ აქვს? თუ ერთვის ცხელება, ან შარდის სპეციფიური სუნი ან ფერი აქვს, სასურველია ჩატარდეს შარდის ანალიზი და პედიატრის ან ნეფროლოგის კონსულტაცია.
ბავშვთა ნევროლოგი
თინათინ გიუაშვილი
გამარჯობათ ძალიან გთხოვთ მიპასუხოთ
წლამდე ჩემი შვილი არ ფორთხავდა როგორც კი წლის გახდა დაიწყო ფორთხვა ახლა კი გადაადგილდება მდივნის ირგვლივ 1.2 თვის არის სიარულსსაერთოდ არ ცდილობს რა მოვიმოქმედო
გამარჯობა! ასაკობრივი ნორმის ფარგლებში ჯდება მოტორული განვითარება, დამოუკიდებლად დგება და გადაადგილდება საყრდენით, 18 თვემდე წესით დამოუკიდებლად უნდა გაიაროს, თუ ვერ გაივლის, მიმართეთ ბავშვთა ნევროლოგს
ბავშვთა ნევროლოგი
თინათინ გიუაშვილი
გამარჯობა❤
ჩემი ბიჭი 2და 2 თვის არის
მხოლოდ ლაპარაკომს:
დედა
მამა
ბაბი
იცის ფრინველების ცხოველების ხმები როგორ მბობენ და კმეორებს მაგრამ არ ამბობს ცხოველების სახელებს
მაგალიყად რომ ვეუბნები ძაღლი როგორ აკეთებს მპასუხობს ვავა ყეფს????
და ყველაზე იცის მაგრამ სახელებს არ ამბობს
ასევე ძალიან დიდ დროს ატარებს ვიდეოების ყურებაში
მაინტერესებს 2.2 წლის ბიჭისთვის დაგვიანებულია ლაპარაკი ან იქნებ მითხრათ როგორ ვასწავლოო
დიდი მადლობა❤
გამარჯობათ. ჩემი გოგო წლის და სამი თვისაა. დადის დამოუკიდებლათ ამბობს სიტყვებს: დადა, მამა, ბაბა, ალა. იცის გამარჯობა ანუ ხელს გიწევს. იცის ტაში. ესმის მოდი წადი მომიტანე მამას მიუტანე და რასაც ვეტყვი ეძებს ან მიდის იმისკენ რასც ვახსენებ მაგრამ თითს არიშვერს და არც თამაშდი არ მყვება. ვერ ვასწავლე პირამიდის აწყობა პასტით დაჯგაპნა მისი ასაკის თქმა ცხოველების სურათზე ამოცნობა და ეს პრობლემათ შეიძლება რომ ჩაითვალოს?? შინაური ცხოველები კი იცის რასაცკი ვახსენებ ეგრევე იხედება მათკენ მაგრამ თითით არ მანიშნებს.
გამარჯობათ, მყავს 1 წლის გოგონა, ვერ დგება დამოუკიდებლად და არც საყრდენის დახმარებით დგომას ცდილობს, არც ნაბიჯებს არ დგამს თავისი სურვილით, თუ დავაძალებ მხოლოდ მაშინ, ძალიან ზარმაცია.. მთელი დღე ზის და თამაშობს. მყავდა ორთოპედთან და მითხრა რომ საშიში არაფერია, მაგრამ მაინც ვნერვიულობ. რა ასაკამდეა ნორმალური რომ ბავშვი დამოუკიდებლად ვერ დგებოდეს? წინასწარ მადლობა ყურადღებჯსთვის
მოგესალმებით, თაკო
1 წლის ასაკის ბავშვს მოეთხოვება საყრდენით იდგეს მყარად, დაყვებოდეს ავეჯს, საყრდენის არსებობის შემთხვევაში დაიხაროს,აიღოს საგანი და გასწორდეს, ორი ხელის მოკიდებით ინარჩუნებდეს ბალანსს და დგამდეს ნაბიჯებს, შესაძლებელია დამოუკიდებლადაც შეეძლოს ნაბიჯების გადადგმა.
საყურადღებოა პერინატალური ანამნეზი, 1 წლამდე ნეირო-მოტორული განვითარების მიმდინარეობა და სრულყოფილი ნევროლოგიური სტატუსი.
ნინო თარხნიშვილი
ბავშვთა ნევროლოგი
გამარჯობა მყავს 1 და 5 თვის გოგო და ჯერ კიდევ არ გაუვლია ,ვერ ადგამს ნაბიჯებს ვერც დამოუკიდებლად ვერ ჯდება არის ზედმეტად წყნარი და ასე ვთქვათ არ არის აქტიური ,რომ ვაყენებ ფეხზე კი ამაგრებს ფეხებს მარა ნაბიჯს არ დგამს და მალევე იღლება,მყავდა რამოდენიმე ნერვოლოგთან მითხრეს რომ სანერვიულო არაა გაივლისო არის ასევე მძიმე წონა, მსუქანია! არ ვცხოვრობ საქართველოში და რომ მივიყვანე ბოლოს ნერვოლოGთან მითხრა რომ საშიშს ვერ ვხედავ ვერაფერს მაგრამ გამოკვლევები ჩავუტართო ტომოგრაფია და არ ვიციკიდევ რეები ,უნდა დაწვეთო საავადმყოფოშიო ანესთეზიით კეთდება რადგან ბავშვი პატარააო ,იანვრის მერე ველოდებით მაგრამ ჯერ არ დაურეკავთ და ველოდებით ჩვენ რიგს რომ დაგვირკონ დრო გადის და ძან ვნერვიულობ რის ბრალი შეიძLება იყოს ვერ ვხვდები არა და ფეხზე რომ ვეხები რეაქცია აქვს
მოგესალმებით, ელენე
თქვენი ბავშვის მოტორული შესაძლებლობების მიხედვით, მოტორული სფერო ჩამორჩება მის ასაკს, რაც რამოდენიმე მიზეზით შეიძლება იყოს განპირობებული. საყურადღებოა ბავშვის პერინატალური ანამნეზი და შემდგომი ეტაპობრივი განვითარება. აუცილებლად საჭიროებს პირველ რიგში სრულყოფილ ნევროლოგიურ შეფასებას, ნევროლოგიური პროფილის კვლევების თუ მეტაბოლური სკრინინგის დაგეგმვასა და ჩატარებას, მათ შორის პირველ რიგში თავის ტვინის მაგნიტურ-რეზონანსულ ტომოგრაფიას. კვლევების ჩატარება შესაძლებელია ამბულატორიულ რეჟიმშიც, ეს უკვე უშუალოდ თქვენს ექიმთან უნდა შეთანხმდეს.
ნინო თარხნიშვილი
ბავშვთა ნევროლოგი
Gamarjobatt myavvs 2 wlis bichi.jer laparaki aricis ragaceebs manishnnebbs da deda mama babu da dadas idzaxis wyals nwaia ase ityvis.magram qotanze gaketebas ver mivachvie pampersi aq.rogor gavaketo
მოგესალმებით,მაკა
2 წლის ასაკისთვის ბავშვს მოეთხოვება მარტივი 2 სიტყვიანი წინადადებებით საუბარი, შეიძლება სრულყოფილი არ იყოს,მაგრამ უნდა შეეძლოს გადმოსცეს მისი სურვილი და ადექვატურად აღიქვას თქვენი ნათქვამი თუ მარტივი დავალება.
რაც შეეხება პამპერსის თემას, შედარებით ინდივიდუალურია. უნდა ეცადოთ თამაშით თუ წახალისებით რეგულარულად ასარგებლოთ ქოთნით.
ნინო თარხნიშვილი
ბავშვთა ნევროლოგი
Gamarjobat
Gamarjobat myavs 2 wlis bavshvi da kargad ar icis laparaki da mainteresebs am asakis bavshvevi Ra’s aketeben
მოგესალმებით, ანა
2 წლის ბავშვს უნდა შეეძლოს 2 სიტყვიანი წინადადებებით საუბარი, ადექვატურად აღიქვამდეს და ასრულებდეს დავალებებს, დადიოდეს, დარბოდეს გამართულად, ჰქონდეს წარმოსახვითი უნარი და ა.შ.
ბავშვის სრულყოფილი შეფასებისთვის უმჯობესია მიმართოთ ბავშვთა ნევროლოგს ან განვითარების სპეციალისტს.
ნინო თარხნიშვილი
ბავშვთა ნევროლოგი
გამარჯობა მაინტერესებს სადილი რომელ საათზე ვაჭამო ორი წლის ბავშვს საუზმეს ათზე ვაჭმევ პირველზე ვაძინებ და სადგაც ოთხზე უწევს სადილი დაძინებამდე ჯამს სასუსნავებს და ძილისწინ მაწონს ეს ნორმალურია?
მოგესალმებით
2 წლის ბავშვის კვების რაციონი უნდა იყოს ოთხჯერადი, დამატებით ხილფაფები და წვენები. რაც შეეხება სადილს,უმჯობესია თუ შუადღის ძილის წინ მიიღებს. პროცენტულად, საკვები რაციონის დიდი წილი უნდა მოდიოდეს სადილსა და სამხარზე.
ნინო თარხნიშვილი
ბავშვთა ნევროლოგი
გამარჯობათ, ახლახანს აღმოვაჩინე ეს საიტი და ძალიან მომეწონა, მგონი დიდი პორბლემა მაქვს. ჩემი ბიჭი არის 2 წლის და ერთი თვის, მთელი დღე საუბრობს მის ენაზე გაუგებრად მულტფილმებიდან დაზეპირებული აქვს ხახახა და ამას გაიზახის ხშირად ბაბაბა და ბაი ბაი დამშვიდობებისას ესენი კომპიუტერიდან გადმოიტანა, მანამდე ამბობდა ( ანუ კარგად, ჩაი შია ) ეს სიტყვები დაკარგა მას შემდეგ რაც კომპიუტერს მიეჯაჭვა და მეც ვერ ველაპარაკებოდი ხშირად, თითქოს ჩაკეტილი გავზარდე გარეთ იშვიათად გვიწევდა გასვლა და ბავშვებს ვერ ხედავდა, ჩემი დაქალის ბავშვი რომ მოდიოდა ღიზიანდებოდა და მე მეწებებოდა არ მშორდებოდა, მის მერე ბავშვებთან ახლოსაც არ მიდიოდა, ამ ბოლო დროს ცოტა თითქოს ეჩვევა მეზობლის ბავშვებს ( სხვაგან გადავედით საცხოვრებლად და აქ ბევრი ბავშვებია) ანუ როცა სხვა ბავშვს რამე აქვს მაგალიტად პეჩენია ართმევს ან სათამაშოს ძალით ართმევს თან მე მიყურებს ანუ მანიშნებს რომ უნდა, რომ ვეძახი არ მიყურებს თუ არ გავაკვირვე მაგალითად ნახე რა ყოპილა ვაიმეე, და ეგეც იშვიათად, არ ემსის მოდი გაჩერდი მაგრამ ესმის გარეთ წავიდეთ თუ ცოტა ხმამაგლა ვეტყვი არ შეიზლება არ გახვიდე ეგრევე მოტრიალდება, როცა ვესაუბრები ვეთამაშები ზღაპრებს ვუყრებ არ მისმენს მისთვის ეძებს სხვა გასართობს. მაგრამ ამავდროულად მსოიყვარულეა მამაა გიყვარს? კი თქვა რამდნეიმეჯერ , ასე მგონია იცის და არ ამბობს, წყალი რომ უნდა მომკიდებს ხელს და ონკანთან მიმიყვანს ან მომცემს ჭიქას დამისხიო, რაც უნდა მიმანიშნებს ჯესტიკულაციიტ ყველაფერზე , მაგრამ წუწუნებს თან რომ ვერ მაგებინებს,მანქანით თამაშობს აწყობს კუბიკებს და პაზლებს აჯენს, თუ მულტფილმის ნაცნობი გმირი ნახა მაგალითად მაშას ცნობს გიჯდება იციინის, და ახლობლის დანახვაზე ხან აქვს რეაქცია ხან არა, ვეღარ ვხვდები ვიპიქრო აუტიზმზე თუ ეს კომპიუტერის და ჩემი ბრალია? თუ შეიძლება ამ ყველაფრის გამსოწორება ჩემი დახმარებით ექიმის გარეშე? მადლობთ გაიხარეთ
მოგესალმებით, ლილიანა
პირველ რიგში ჯობია გამოკვლეული გქონდეთ სმენა და დაადასტუროთ ინსტრუმენტულად, რომ სმენის პრობლემა ბავშვს არ აქვს.
შემდგომ უმჯობესია მიმართოთ განვითარების სპეციალისტს, რათა მოხდეს ბავშვის ნეირო-მოტორული განვითარების სრულყოფილად შეფასება, რის მიხედვითაც გექნებათ სათანადო რეკომენდაციები ბავშვის სოციალურ-ემოციური თუ მოტორული უნარების გასაუმჯობესებლად.
ნინო თარხნიშვილი
ბავშვთა ნევროლოგი
მოგესალმებით. მყავს 1 წლის და7 თვის ბავშვი – ბიჭი სადღაც უკვე 8 თვის ასაკიდან დაიწყო აგრესიული გამოვლინებები, კერძოდ გაიღვიძებდა თუ არა ეგრევე იწყებდა თავის რტყმევას საწოლზე, კედელზე, შემდგომ ასაკის მატებასთან ერთად დაიწყო ჩემს და დედის მიმართ აგრესიის გამოხატვა, დროს არ აქვს მნიშვნელობა დღისითაც ზოგჯერ და ძირითადად ღამე გაეღვიძება თუ არა იწყებს რტყმევას, ჩქმეტას, ტირილს ბოლო ხმაზე ზოგჯერ ისეთი სიძლიერით რომ მეშინია ყელი არ დაუზიანდეს. ეს მინიმალურია რაც ზევით დავწერე, თავიდან გვეგონა რაღაც ტკიოდა და ამიტომ იყო ასე, არაერთ ექიმთან გვყავდა თუმცა არანაირი ფიზიკური ნაკლი არ აქვს. ფსიქოლოგმა გვითხრა რომ იყო ჰიპერ აქტიული ბავშვი, ვცდილობთ მისი რჩევების შესაბამისად ვიმოქმედოთ, თუმცა ვერანაირ შედეგს ვერ ვატყობთ. ძალიან მეცოდება მეუღლე, მე ვმუშაობ და დღისით სულ მას მარტო უწევს ამ ყველაფრის ატანა თუმცა ღამეც ვერ ახერხებს დასვენებას. ძალიან გთხოვთ გვირჩიოთ რამე.
მოგესალმებით, პაატა
თქვენს მიერ წარმოდგენილი ჩივილები ძალიან ხშირია ამ ასაკში. დაახლოებით ერთი წლის ასაკიდან იწყება ახალი, თვითდამკვიდრების ეტაპი ბავშვების განვითარებაში, რაც გულისხმობს ხშირ შემთხვევაში ბავშვის ხასიათის რადიკალურ ცვლილებებს – ხდებიან აგრესიულები, აპროტესტებენ ყველაფერს, სურთ ყველაფრის დამოუკიდებლად გადაწყვეტა, ძლიერ ჭირვეულობენ უარის თქმის შემთხვევაში და ა.შ. აღნიშნული დიდ დისკომფორტს უქმნის მშობლებს, თუმცა ასაკდამოკიდებული ე.წ. პრობლემაა და ასაკის მატებასთან ერთად ნელ-ნელა მცირდება. აუცილებლად გაითვალისწინეთ ფსიქოლოგის რჩევები.
ნინო თარხნიშვილი
ბავშვთა ნევროლოგი
გამარჯობათ, ცემი ბავშვი წლის და ერთი თვის ხდება და ჯერ ფეხზე სიარულს არ ცდილობს, არის მასიური ბავშვი და ზარმაცობს.. არც სიტყვებს ამბობს.. უყვარს თამაში და მულტფილმების ყურება, გარეთ სეირნობაც მოსწონს ოღონთ ფეხზე დიდხანს არ დგება.. მაინტერესებს რაიმე პრობლემა ხომ არაა ეს ყველაპერი
მოგესალმებით, ნუცა
ზოგადად სიარულის დაწყება ნორმად ითვლება 1 წლიდან 1 წლის 6თვის ასაკამდე. თუ ბავშვი ერთი წლის ასაკში დამოუკიდებლად ვერ დადის, უნდა შეეძლოს საყრდენით დგომა და გადაადგილება.
რაც შეეხება საუბარს, ამ ასაკში ბავშვი დედას და მამას გარდა უნდა ამბობდეს 3-5 სიტყვას, თუმცა ეს საკითხიც მეტ-ნაკლებად ინდივიდუალურია.
ნინო თარხნიშვილი
ბავშვთა ნევროლოგი
გამარჯობა. ჩემი ბიჭი არის 1.7 თვის. სასქესო ორგანოზე ხელი რ მომიკიდი როგორც პედიატრმა მითხრა. ‘ჩუჩა’ ხლღა გადაეწია. მარილები არ აქვს. მაგრამ სასქესო ორგანოს უხახუნებს ყველგან სადაც შეძლებს. ? ერექციაც აქვს ? . ეს ნორმალური ცევაა??
მოგეაალმებიით, ჩემი პატარა 2 წლის არის, სიტყვებს ამბობს მაგრამ წინადადებებს ვერა, მაგალითად: ეთი ,ოი,საი სამამდე ასე ითვლის რომ ვეტყვი ცხრა და ათიი თვითონ აბოლოვებს ,ბაძავს ცხოველებს , პოულობს ხცვირს ,თვალს ენას მიჩვენებს და კბილებს, წინადადება ვერ ვათქმევინე, რამდენად საშიშია და არიის თუარა ყურადგება მისაქცევი .